Nationaal park Alishan - Reisverslag uit Taiwan, Taiwan van Bert, Elza, Danielle en Robin Vliet - WaarBenJij.nu Nationaal park Alishan - Reisverslag uit Taiwan, Taiwan van Bert, Elza, Danielle en Robin Vliet - WaarBenJij.nu

Nationaal park Alishan

Door: Elza

Blijf op de hoogte en volg Bert, Elza, Danielle en Robin

31 Juli 2018 | Taiwan, Taiwan

Als om 3.30 de wekker afloopt hebben we toch nog wat geslapen. Op advies van Joe kijken we eerst of het droog is en er geen bewolking is. Gelukkig is dat zo. We verzamelen om 4.00u bij het treinstation om met de trein de berg op te gaan. We zijn er niet alleen. Dagelijks gaan er een paar honderd mensen de berg op, op deze manier. Boven aangekomen weet Joe een plek waar we een mooi uitzicht hebben en laten we de drukte achter ons. Het is wel een aardige klim er naar toe. Op de plek aangekomen hebben we inderdaad prachtig uitzicht over de bergen die al kleuren door het licht wat achter de berg vandaan komt. Zo'n tien minuten later zien we hoe de zon boven de bergen uitkomt en alles in het daglicht brengt. We zijn niet voor niets op gestaan. Na alle foto's van de zonsopgang moeten er nog meer foto's gemaakt worden. Alle vbier de beren zijn meegegaan de berg op en ze hebben Joe zo gek gekregen dat hij ook zijn beer meegenomen heeft. Dat wordt mijn bedankje voor de traktatie van gisteren.
We gaan vervolgens lopend naar beneden. En lopen een prachtig pad tussen de bomen naar beneden. We ontbijten bij een klein eettentje, het ontbijt in het hotel is net zo slecht als de kamers dus dit is een prima alternatief.
Daarna terug naar het hotel om nog een paar uurtjes te slapen of rustig aan te doen. Rond half 10 gaat echter celtelefoon dat we in de andere kamers terecht kunnen. Dus alles beetgepakt om daar naar toe te gaan. Deze kamers hebben daglicht en een raam wat open kan waardoor de kamer minder vochtig is en vooir ons gelukkig een iets beter bed. Alhoewel de kamer beter is zijn we nog steeds niet gelukkig. De kamers zijn niet schoon en de badkamers zijn lek. Het water uit het bad komt er aan de zijkant uitlopen ipv door de afvoer. Bert, gelukkig maar 1 nacht nog en in een beter bed. Slechter zal het niet worden.
Om 11.00u spijt Joe ons op en neemt ons mee naar een oud en klein dorpje. Daar is een klein oud straatje met wat winkeltjes en een mini spoorwegmuseum. Hier lunchen we met een zogenoemde lunchbox. In de regio Alishan ligt een spoorweg door het bos en dit dorpje is het middelste station. Vroeger werd hier dan geluncht door de passagiers om daarna weer verder te gaan. De spoorlijn is nog maar gedeeltelijk intact doordat er meerdere keren verwoestingen zijn geweest door tyfonen. Inmiddels zijn ze er maar mee opgehouden om het te herstellen en rijdt er nu standaard een pendelbus tussen de twee stations. In het dorpje laat hij ons nog bijzondere bamboe zien. Op het oog geen verschil maar als hij ons laat voelen dan blijkt het vierkante bamboe te zijn. Echt een beetje vreemd maar wel grappig.
Na de lunch rijden we terug naar het nationale park voor een wandeling. Eerst gaan we met de bus naar boven. Daar aangekomen blijkt het er prachtig te zijn. Een wandeling die niet hadden willen missen. Maar terecht dat we die de dag er voor niet gedaan hebben. Gelukkig schijnt vandaag de zon en kunnen we genieten van mooie planten en bomen tot 2300 jaar oud.
Na de wandeling weer terug richting het hoofdstation met de trein.
Na een uurtje of anderhalf ff niks gaan we weer eten in het restaurant van de dag er voor. Het was er heerlijk. Daarna terug naar het hotel voor de tweede en laatste nacht in dit hotel vol vergane glorie.

• 01 Augustus 2018 - 18:07

Maarten En Ria:

Wat zal dat mooi geweest zijn, je moet er vroeg voor op maar dan heb je ook wat!
    En dan ook nog zo’n mooie wandeling, echt genieten!
    Groetjes van ons